Klikni ovde za pomoć kod unosa
LIDDER educa u PRAKSI
Lidder je ozbiljan alat koji ima puno funkcija. Lidder se koristi u preko 150 preduzeća, od kojih je oko 30% agencija koje vode u proseku po 30 preduzeća. Prostom računicom dolazimo do toga da se kroz Lidder svakodnevno knjiži preko 1000 preduzeća, što samo po sebi govori o fleksibilnosti Liddera kao alata za vođenje poslovanja.
Lidder NEMA posebno izdvojeno robno, finansijsko, fakturisanje, kalkulisanje, proizvodnju, obrasce, obračun zarada, završne obrade, str, analitike, glavnu knjigu, analize poslovanja, statistike, itd. Lidder sve navedeno i mnogo više od toga podrazumeva i sadrži. Lidder podrška se ne bavi popularnom “maksimizacijom profita”, te ne podilazi kupcima prodajući “lako svarljive” i proste parčiće softvera – module. toga je malo duži period učenja jer se ne uči segment po segment, već rad u kompletnom sistemu, a dobit je savršeno prirodno i lako korišćenje alata u svakodnevnom poslovanju, jednom, kada prođe period privikavanja.
Zašto objašnjavamo sve ovo u tekstu koji treba da se bavi Educa verzijom u praksi? Zato što neki korisnici Educa (demo) verzije Liddera, misle da su neke stvari u Lidderu komplikovane i da možda ne rade ispravno !!! Nije čudno što ljudi tako misle, obzirom da očekuju da vide ono što verovatno već imaju u softveru koji inače koriste. Ako i Vi tražite softver koji već imate, ali sa nekom malom izmenom, onda gubite vreme: Platite programeru sa kojim već sarađujete i možda ćete dobiti izmene koje Vam trebaju, ili promenite program, ali nemojte tražiti da neki drugi program ima sve što je imao i stari sa samo još ponekom izmenom. Što se Liddera tiče, to je proizvod sa jasno poznatim i opisanim karakteristikama i kod svih korisnika je identičan, a Educa verzija i služi tome da biste se sa svim njegovim osobinama upoznali.
U nastavku navodimo najčešća očekivanja koja Lidder neće ispuniti. Ako imate neka od njih, razmislite da li treba da trošite vreme na Lidder...
Očekivanje 1:
Korisnik očekuje poseban program za "robno" u kome se može fakturisati šta i kako mu je volja, i da naknadno u nekakvom "preuzimanju" naloga ispravi "greške" koje je namerno ili slučajno pravio i da tom prilikom sam izmisli koliko poreza, na primer, treba knjižiti. Obično je komentar: "šta tu meni ima program da računa koliki je porez, znam ja valjda jer 35 godina sam knjigovođa...". Pa zar treba biti 35 godina knjigovođa da bi se primenio procenat odgovarajućeg poreza na odgovarajući osnov i da se to stavi na odgovarajući konto u nalogu za knjiženje za određenu fakturu ili neki drugi dokument? Lidder UVEK i TAČNO obračunava porez koji treba obračunati onako kako treba, a to što neke knjigovođe po naređenju direktora ili nekog drugog namerno "'pogrešno"' knjiže porez...to je nešto drugo. Lidder NEMA mogućnost brisanja proknjiženih naloga, i onih 1000 preduzeća od kojih se neka rade kroz Lidder već 20 godina, potvrđuju da je rad u okviru zakona, i bez namernih “grešaka”, moguć.
Osnovna "prednost" većine drugih sistema u odnosu na Lidder je to što je moguće raditi neku vrstu brisanja i izmene proknjiženih podataka, što podatke preduzeća dovodi u nestabilno stanje i time daje pogrešnu sliku o poslovanju, čime se gubi osnovna ideja softvera za vođenje poslovanja! A i izričito je zabranjeno zakonom. Ako ste hteli stanje koje je "otprilike tačno" mogli ste to imati i u ručnoj svesci. Manite se zavaravanja da su podaci u programu u kome možete da pišete-brišete ili knjižite i otknjižavate, tačni. Nisu, jer, neke podatke koje sad vidite u takvim sistemima, možda kasnije i ne vidite… možda namerno, a možda i slučajno. I neko tvrdi da ima tačne podatke? Koji su tačni? One koje vidi, one koje će videti ili oni koje je video?
Očekivanje 2:
Korisnik očekuje poseban program za "glavnu knjigu" u kome na kraju godine neki jednostavno ne obraćaju pažnju na to šta se dešavalo sa knjiženjima, tj. gde su im knjiženja po analitikama samo orijentir za sastavljanje bruto bilansa, bilansa stanja i bilansa uspeha. Lidder ne razdvaja analitiku od sintetike jer se te stvari inače ne razdvajaju zbog toga što se iz analitike sintetika izvodi! To su osnovni postulati knjigovodstva. Ovde je najčešće problem to što su neke knjigovođe/firme navikle da razdvajaju "dnevna" knjiženja od završnih. Dnevna služe tome da imaju šta da rade svaki dan, a završni obračuni i izveštaji se prave onako "kako gazda kaže" ili kako oni misle da je poželjno. Neki "slučajevi" i nemaju analitiku pod izgovorom "što bih vodio kupce, dobavljače i robu, to ionako sve ima u programu za fakturisanje" (!) Takvim firmama, obično, na kraju godine smeta što u Lidderu ne mogu da konto robe/magacina zaduže/razduže nekim proizvoljnim iznosom koji treba da "sklone". Ovakva igranja poslovanja su, na žalost, čest slučaj, a Lidder u takvim kvaziknjigovodstvima samo smeta. Postoje firme koje imaju takva "knjigovodstva", a toga nisu ni svesne...
Ovakav primer govori o poimanju poslovanja i knjigovodstva koje po njima služi samo za formalno zadovoljavanje inspekcije, koja na žalost i dalje toleriše ovakve i svakakve druge primere. Lidder knjigovodstvo stavlja na svoje mesto: u službu praćenja i vođenja poslovanja uz pomoć analiza i izveštaja koji se dobijaju upravo iz knjigovodstva, a ne iz nekakvih "drugih" (obično tajnih) programa gde se zapravo nalaze podaci koji služe analizi. Zbog toga je u Lidderu normalno da se glavna knjiga sama "formira" iz svakodnevnih knjiženja, jer se jedino na taj način može reći da odražava stanje firme i jer se jedino tada podaci iz knjigovodstva mogu stvarno iskoristiti za planiranje i analizu. Šta vredi nekakav izveštaj, ako se današnji podaci u glavnoj knjizi nađu tek za 5-10 dana, i to tek pošto ih par kontista i sličnih operatera "propusti" kroz ruke? Tu obično i nastaju greške. Lidder radi tako da se SVAKI dokument koji se izradi u firmi u toku dnevnog poslovanja odmah, automatski i kompletno proknjiži u SVIM evidencijama u kojima treba da se nađe. Neki na ovo pitaju: "Šta će nam tako puno naloga? Zar ne bi trebalo praviti jedan zbirni nalog na 7 do 15 dana?". Odgovor je da ne bi trebalo, a ne bi ni smelo, kako zbog zakona tako i zbog gornje priče o podacima iz knjigovodstva kao ključnim podacima za svakodnevno poslovanje. Takođe je nebitno koliko naloga ima, jer ih Lidder sam izračunava, kontira i knjiži, tako da se niko time ne opterećuje. Operater jednostavno napravi fakturu, ili neki drugi dokument, a Lidder bez njegove intervencije sve to lepo i ispravno proknjiži i, na terminalima na kojima se radi analiza ili nešto slično, stanje postaje ažurno do u sekundu. Svaki drugi pristup ovom "'problemu" samo je maska za nemogućnost softvera da gore navedeno stvarno i uradi, kao i eventualna maska za knjigovođu koji se plaši za svoje radno mesto zbog toga što misli da će mu ga program oduzeti jer sam obračunava sve što je potrebno, knjiži naloge, radi bilanse stanja i uspeha... Ako je prva maska u pitanju, ona se rešava vrlo brzo, a ako se knjigovođa plaši za svoje radno mesto, onda bi trebalo da zna da je Lidder, bez obzira na stepen automatizacije koji pruža, ipak samo softverski alat koji ne može donositi odluke: ono što je zaista posao pravog knjigovođe, ne može biti odrađeno od strane Liddera, jer su to odluke i saveti ostalim saradnicima u poslovanju, koje može donositi i davati samo profesionalac, a obračunavanje poreza, knjiženje po analitikama i glavnoj knjizi, kao i kontiranje najčešćih dokumenata može i Lidder.
Očekivanje 3:
Ne, nećemo Vas dalje zamarati raznim očekivanjima ili komentarima i pitanjima od strane raznih korisnika educa Liddera... Mislimo da je iz gore navedenog jasno da ljudi uglavnom očekuju posebne programe u kojima, samim tim što su posebni bez obzira na zajednički meni iz koga se pokreću, ne postoji logička kontrola kao ni logičko povezivanje poslovnih transakcija. Na tržištu se sem Liddera NE MOGU pronaći programi koji vode računa o mnogobrojnim aspektima jedne poslovne promene (kao što je prodaja robe na primer) u trenutku kada se ta poslovna promena radi. Postoje razni pokušaji, ali da bi se "dodvorili" nekakvom "praktičnom životu i uslovima" sve to pada u vodu jer to dodvoravanje praktično znači dozvoljavanje nelogičnih transakcija i u 99% slučaja i kršenje zakona: najočigledniji primer je dozvoljavanje "odloženog knjiženja u finansijskom" što praktično znači da je dozvoljeno da operater robu proda kupcu - fakturiše, i da mu, sve dok nalog po toj fakturi knjigovođa ne "preuzme" u glavnu knjigu i u analitike, analitika i sintetika budu nesloženi, da mu samim tim i porezi i mnoge druge stvari u knjigovodstvu budu neispravni, da mu KEPU ne odražava stanje magacina u glavnoj knjizi itd. OPET je na početku navedenih 1000 preduzeća dokaz da se NE MORA KRŠITI ZAKON da bi se normalno i svakodnevno poslovalo i bez "zaobilaznih" rešenja koja se ne zovu "brisanje" ali se zovu "odloženo knjiženje" (obično ne postoji rok u kome se neki "odloženi"' nalog mora preuzeti, što samim tim dovodi do toga da faktura postoji ali se nigde u knjigovodstvu ne vidi, što je jednako brisanju!).
U praksi korišćenja Liddera gore navedeni problemi ne postoje, jer se takva očekivanja razjašnjavaju u startu na prezentaciji u prostorijama Lidder podrške, bez koje se Lidder STD i PRO ne prodaju. Obzirom da je ovo Educa licenca Liddera, Lidder podrška nema nikakve obaveze prema Vama kao ni Vi prema njoj. Lidder je ozbiljan alat, koji kao i svaki drugi iole složeniji alat u rukama amatera može dati pogrešne i loše rezultate, a u rukama profesionalaca može zablistati. Ako poznajete materiju koju Lidder obrađuje, nećete imati nikakvih problema i brzo ćete početi da koristite Lidder i bez obuke, mada je i pored toga poželjno da dođete na besplatnu i ličnu prezentaciju ili savetovanja o tome kako da najefikasnije iskoristite Lidder i prilagodite ga poslovanju Vaše firme.